Enkel en voet

Lopen is bijna vanzelfsprekend, maar pijn aan uw voet kan uw bewegingsvrijheid ernstig beperken. Op verschillende plaatsen in de voet kunt u pijnklachten ervaren.

Elke voet bestaat uit 26 afzonderlijke botten, 33 gewrichten, 107 banden en 19 spieren en pezen. De botten in de voet zorgen op zichzelf voor weinig stevigheid. Deze stevigheid en kracht wordt verzorgd door bindweefselbanden en spieren. De middenvoet en de tenen geven voornamelijk steun. Elke teen heeft 3 kootjes, behalve de grote teen: die heeft er 2.

De enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel ‘bovenste spronggewricht’ genoemd. Het gewricht tussen de 2 achtervoetsbeenderen, het sprongbeen (talus) en het hielbeen (calcaneus) wordt het ‘onderste spronggewricht’ genoemd.

Letsels van enkel en/of voet

Voor de letsels geldt dat de fysiotherapeut u vaak kan helpen uw klacht te verminderen door behandeling, door het geven van oefeningen en door het geven van adviezen.

Verstuikte of verzwikte enkel
Een misstap op oneffen terrein, een rare beweging met sporten en ‘pats!’ uw enkel klapt naar binnen of naar buiten terwijl u er net uw volle gewicht op zet. Door die plotselinge beweging rekken de enkelbanden en het gewrichtskapsel ineens flink uit en kunnen kleine bloedvaatjes knappen. Daardoor wordt uw enkel blauw, dik en pijnlijk. Dit wordt een verstuikte enkel, ook wel enkeldistorsie genoemd.

Met de term kneuzing wordt de beschadiging van het onderhuidse weefsel bedoeld die ontstaat door een plotselinge klap. Een kneuzing geeft zwelling, pijn en een bloeduitstorting (blauwe plek).

Verzwikken of verstuiken gaat meestal samen met een kneuzing. Bij verzwikken rekken uw enkelbanden even flink op, maar u kunt er daarna weer vrij snel op lopen.

Heeft u een blessure die maar niet over gaat of last van pijn bij dagelijkse activiteiten? Dan kan uw fysiotherapeut u verder helpen. Samen met de fysiotherapeut bekijkt u of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij u past.

Gescheurde enkelband
Als u door uw enkel gaat ontstaat er een hevige scherpe pijn. Na een paar minuten worden de pijnklachten iets minder maar het blijft pijnlijk om op uw voet te staan. Doordat de enkelbanden een enorme klap krijgen kunnen er bloedvaatjes knappen waardoor er een forse bloeduitstorting kan ontstaan. Vaak is een forse bloeduitstorting één van de symptomen voor een gescheurde of afgescheurde enkelband. De bloeduitstorting ontstaat dan vaak aan de buitenzijde van het gewricht. Een helemaal doorgescheurde enkelband doet niet direct ernstig pijn, maar aan een gedeeltelijke scheur kunt u flinke pijn hebben. Meestal ontstaat er een zwelling op en onder de enkel en is er ook een bloeduitstorting te zien. U kunt dit herkennen aan een paarse verkleuring onder de enkel, soms tot aan de rand van de voetzool, die na 24 tot 48 uur ontstaat.

Om de banden goed te laten genezen wordt vaak een steunende bandage en/of tape aangelegd. Hierdoor krijgen de banden rust en kunt u de voet toch normaal belasten.

Hielspoor
Een hielspoor is veelal een overbelastingsblessure in de voetzool, waarbij als gevolg van overbelasting van de hiel de aanhechting van het peesblad aan de hiel onder grote spanning komt te staan. Hierdoor gaat het vlies dat om het bot van de hak zit, ontsteken. Vervolgens ontstaan er zeer kleine scheurtjes in dat vlies, waar zich een kalkachtige afzetting vormt wat aanleiding kan geven tot allerlei klachten als je loopt.

In het begin heeft u vaak last van een stijf en/of zeurend pijngevoel, vooral ’s ochtends na een inspanning op de vorige dag. Als op de aanhechting wordt gedrukt, kan deze pijnlijk aanvoelen. Als u door loopt met deze klachten, kunt u ook pijnklachten krijgen bij het begin van de inspanning. Aanvankelijk verdwijnen deze klachten tijdens de warming-up, maar na afloop van de sportbeoefening keren ze terug. Als men gewoon doorgaat met sporten (of wandelen), dan nemen de pijnklachten toe. Op een gegeven ogenblik kunt u niet meer (goed) hardlopen of wandelen. In dat stadium zal genezing van de blessure vaak lang duren.

Achillespeesonsteking
De achillespees bevestigt de kuitspieren aan het hielbeen. Het is een belangrijke pees, waar vaak grote krachten op komen.

Na overbelasting kan deze pees gaan ontsteken; er ontstaat dan boven de voet in de pees een pijnlijke bobbel en er is pijn bij en na belasting. De fysiotherapeut kan hier bij helpen.

Scheuren van de achillespees
Bijna altijd is er een snelle en plotselinge spieractie aan de scheuring vooraf gegaan. Bij een achillespeesscheur ontstaat hevige pijn laag achter op de kuit of enkel, die erger of vergelijkbaar is met de pijn bij een spierscheur. Lopen lukt daarna niet of nauwelijks meer.

Bij onderzoek hoeft er niet zo veel zichtbaar te zijn. Bij voelen (palpatie) van de kuit is vaak heel duidelijk een onderbreking in het verloop van de pees vast te stellen. Het belangrijkste onderzoek is het testen van de achillespeesfunctie: de hiel kan niet meer van de grond getild worden of bij knijpen in de ontspannen kuitspier is er geen voetbeweging meer op te wekken.