Nek

De nek bestaat uit 7 nekwervels. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven fungeren als de schokdempers van de nek. De nekwervels maken onderdeel uit van de wervelkolom, welke in totaal 33 wervels bevat.


De spieren van de nek hebben vaak 2 verschillende functies:

  • Ze zorgen voor stabiliteit van de ene wervel ten opzichte van de andere.
  • Ze zorgen voor beweging van de nek en/of het hoofd.

Nekklachten

Nekklachten zijn naast lage rugklachten een van de meest voorkomende klachten van de wervelkolom. De klachten kunnen zich uiten in:

  • Een stijve nek
  • Een verminderde beweeglijkheid van de nek
  • Pijnklachten in nek of schouders
  • Spierspanningshoofdpijn
  • Slapeloosheid
  • Pijn die kan uitstralen naar het hoofd, schouders en armen

Als oorzaak bij nekklachten kunnen onder andere de volgende factoren  worden aangewezen:

  • Overbelasting van de spieren
  • Verkeerde totaal-houding (bijv. te veel op één been stilstaan)
  • In elkaar gezakt zitten
  • Provocerende bewegingen
  • Langdurig omhoog kijken
  • Een verkeerde slaaphouding (buikligging)
  • Kou en tocht
  • Langdurige stress
  • Na een aanrijding of flinke val

Acute nekklachten zijn vaak het gevolg van overbelasting van spieren en banden.

Nekklachten die langer aanhouden dan 7 tot 12 weken of waarbij andere verschijnselen optreden zoals tintelingen, krachtsverlies of hevige uitstralende pijn in een of beide armen kunnen een andere oorzaak hebben. Mogelijk ligt de oorzaak dan bij de nekwervels (mogelijk hernia) en/of in artrose van de nekwervels (vooral bij ouderen).

Door middel van fysiotherapie kunnen we het herstel van nekklachten bevorderen. De behandeling zal in ieder geval bestaan uit een zorgvuldig intakegesprek en onderzoek waarbij zowel de nek als de schouders en de bovenrug zal worden bekeken. Op basis van het gesprek en de uitkomsten van het onderzoek zal er een behandelplan worden voorgelegd. Daarnaast geven wij adviezen en of oefeningen waarmee u zelf aan de slag kunt om zodoende de klachten te verminderen en te voorkomen.

Het belangrijkste advies bij nekklachten is om te proberen zoveel mogelijk normaal te blijven bewegen, waarbij u probeert de pijn te vermijden. Vermijdt om langdurig in één en dezelfde houding te zitten of te staan door bijvoorbeeld na ieder half uur van houding te veranderen.

Oefeningen kunnen helpen om sneller van de pijn af te komen en zorgen ervoor dat  je nek in beweging kan blijven. Belangrijk is dat de oefeningen altijd rustig en geconcentreerd uitgevoerd worden. De oefeningen mogen geen pijn of klachten oproepen.